یک کارشناس ارشد انرژی توضیح داد: دولت سیزدهم اقدامات خوبی در زمینه کیفی‌سازی محصولات پالایشگاهی به اجرا گذاشت. از جمله سرمایه‌گذاری ۳.۶ میلیارد دلاری در پروژه‌های کیفی‌سازی و افزایش بازدهی تولید پالایشگاه‌ها به نحوی که تولید نفت کوره کشور را به حداقل رساند.

سرمایه‌گذاری ۳.۶ میلیارد دلاری در پروژه‌های کیفی‌سازی و افزایش بازدهی تولید پالایشگاه‌ها در دولت سیزدهم

تحریم همواره یک عامل محدودکننده و دست و پا گیر برای دولت‌ها بوده است. طبیعتاً هیچ دولتی از تحریم و محدودیت استقبال نمی‌کند. اما در شرایطی که یا باید به تحریم‌ها تن دهیم و یا از آرمان‌ها و عقاید خودمان کوتاه بیاییم، گزینه دوم منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

دولت سیزدهم که تحت ریاست فردی انقلابی و جهادی قرار داشت، نمی‌توانست تن به هر شرایطی برای رفع تحریم‌ها بدهد و یا رویکرد منفعلانه‌ای در مقابل آن‌ها اتخاذ کند. به همین دلیل، راهکار دیگری مبنی بر اتکا به خود و تلاش برای بی اثرسازی تحریم‌ها در دستور کار قرار گرفت.

با هدف تحقق سیاستی که در بالا به آن اشاره شد، دولت سیزدهم سیاست‌هایی را در زمینه حمایت واقعی از دانش‌بنیان‌ها و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات کشور به اجرا گذاشت.

توسعه مناسبات در حوزه انرژی با کشورهای همسایه از جمله سیاست‌هایی بود که در شرایط تحریمی طی سه سال گذشته در دولت سیزدهم پیگیری شد. به این ترتیب، زمینه برای افزایش ۳۰ درصدی صادرات گاز به کشورهای همسایه و افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات ال‌پی‌جی فراهم شد.

با سیاست‌گذاری‌های صحیح می‌توانیم امور کشور را بدون اینکه معطل برجام بمانیم، پیش ببریم

نظرات دکتر مرتضی صبوری فرد، کارشناس ارشد انرژی را در خصوص سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه انرژی جویا شدیم که حاصلش را در ادامه می‌خوانید.

صبوری فرد در خصوص جذب ۵.۵ میلیارد دلاری سرمایه‌های خارجی در دولت سیزدهم که دو برابر میزان جذب سرمایه در سال ۱۳۹۶ و در بهترین شرایط برجامی در کشور رخ داد، تصریح کرد: این آمار و ارقام نشان می‌دهد که با سیاست‌گذاری‌های صحیح می‌توانیم امور کشور را بدون اینکه معطل برجام و مذاکرات بمانیم، پیش ببریم. دولت سیزدهم در سایه سیاست‌گذاری‌های درست توانست در شرایط تحریم زمینه را برای افزایش ۳۰۰ درصدی صادرات نفت خام فراهم کند.

این کارشناش ارشد انرژی خاطرنشان کرد: تجربه ثابت کرده است، هر زمان به داشته‌های خودمان تکیه کرده‌ایم، نتایج خوبی به دست آمده است. دولت سیزدهم به درستی سیاست انتقال نگاه از غرب به شرق و از بیرون به داخل را در دستور کار قرار داد.

صبوری فرد گفت: رشد ۲۷۵ درصدی وصول درآمدهای نفت و میعانات گازی کشور نیز بر اثر سیاست‌گذاری‌های صحیح به دست آمد. در این زمینه، سیاست‌هایی مانند استفاده از ارز جایگزین به جای دلار و یا استفاده از روش تهاتر مورد استفاده قرار گرفت.

نیاز است روندهای مناسبی که در  حوزه انرژی در دولت سیزدهم آغاز شد، در دولت بعد ادامه یابد

وی ادامه داد: دیپلماسی فعال انرژی که در دولت سیزدهم به نمایش گذاشته شد، بسیار کمک‌کننده بود. بر اثر این سیاست‌گذاری توانستیم نفت و میعانات گازی داخل انبارها و شناورها را که از دولت قبلی باقی مانده بود، به فروش برسانیم. به این ترتیب، از یک سو این منابع را از حالت بلاتکلیفی درآوردیم و به درآمدهایش دسترسی پیدا کردیم و از سوی دیگر، از شر اجاره‌ای که باید سالانه برای شناورها پرداخت می‌کردیم، خلاص شدیم.

این کارشناس ارشد انرژی توضیح داد: دولت سیزدهم اقدامات خوبی در زمینه کیفی‌سازی محصولات پالایشگاهی به اجرا گذاشت. سرمایه‌گذاری ۳.۶ میلیارد دلاری در پروژه‌های کیفی‌سازی و افزایش بازدهی تولید پالایشگاه‌ها به نحوی که تولید نفت کوره کشور را به حداقل رساند، در همین چارچوب قابل ارزیابی است.

صبوری فرد در پایان تأکید کرد: نیاز است روندهای مناسبی که در دولت سیزدهم در حوزه انرژی آغاز شد، در دولت بعدی ادامه پیدا کند. از سوی دیگر، باید برای نواقص موجود چاره‌اندیشی کنیم و سیاست‌گذاری‌های صحیح در راستای پیشبرد امور داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.